hétfő, április 13, 2015

FINNORSZÁG - KARJALANPIIRAKKA

Karjalanpiirakka, avagy amit nem tudok behatárolni... Mikor először megkóstoltam, azt mondtam, sohatöbbet. Aztán eltelt vagy öt év, és mikor újra megkóstoltam, alig bírtam leállni. Finnországban ez nemzeti koszt, reggelire, tízóraira, uzsonnára is fogyasztható. Svédasztalon is gyakran megjelenik, mivel falatkaként is tökéletesen megállja a helyét. Édes, és sós tölteléke is ismert, mindenki döntse el melyik ízlik neki jobban, és onnantól csak a képzelet szab határokat.

KARJALANPIIRAKKA:

A tésztához:
  • 2 dl víz
  • 1 kávéskanál só
  • 4 dl rozsliszt
  • 1 dl búzaliszt
  • 1,5 dl olvasztott vaj a megkenéshez
A rizses töltelékhez:
  • 2,5 dl víz
  • 2 dl rizs
  • 2 dkg vaj
  • 7 dl tej
  • fél teáskanálnyi só
A krumplis töltelékhez:
  • 20 db krumpli
  • 3-4 dl tej
  • 1 kávéskanál só
  • 2 dkg vaj
  • 1 tojás
A kétféle lisztből és a vízből tésztát gyúrunk, sózzuk. Hosszúkás rúddá nyújtjuk, majd 20-25 részre osztjuk, melyekből kis golyókat formázunk. A kész gombócokat pár percig letakarva pihentetjük. 
A rizses töltelékhez a vajat és a rizst forró, lobogó vízbe keverjük, majd kb. 10 perc után hozzáadjuk a tejet. A kását lassan, kb. fél órán át főzzük, majd fedő alatt hagyjuk párolódni. Sóval ízesítjük.
A krumplis töltelékhez a megfőtt krumplit áttörjük, majd a tejet, a vajat és a tojást a pürébe keverjük, sózzuk. A tésztát vékony, ovális vagy kerek formára nyújtjuk, tölteléket halmozunk rá, összezárjuk, széleit ujjunkkal benyomkodjuk. Magas hőfokon (200-220 fok) kb. 10-15 perc alatt barnára sütjük, végül a kész pirogokat olvasztott vajjal megkenjük.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Author

Jakab Julcsi vagyok, eme blog írója. Nagyon szeretem a burgundi-bordó színt, a népzenét, néptáncot, a II. világháború történetét. Ha le akarsz venni a lábamról a mogyorós fehércsokival, és a bazsarózsával nyert ügyed van.